I kampagnen ’Nye Standarder’ lancerer Danske Bank en strategi, som skal
illustrere, at banken forstår at navigere i en kompleks verden. Banken
kritiseres for at være ’frelst’, og eksperter mener, at den har skudt
sig selv i foden
En kvinde har taget sit barn med på arbejde i parlamentet. Med barnet på skødet og omgivet af jakkesæt rækker hun hånden i vejret og udstråler handlekraft. Kvinden optræder på Danske Banks nye video, som skal vise at Danske Bank formår at omfavne verdens mangfoldighed og pluralisme.
Og med billedet af kvinden får Danske Bank understreget, at banken lægger vægt på kønsbalance. Videoen afsluttes med:
»En ny normal kræver nye standarder.« Men det giver brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen ikke meget for. Han kalder kampagnen »grænsende til smagløs« og mener, at det er dårlig smag at drage paralleller til kvindelig medbestemmelse, når antallet af kvinder i Danske Banks direktion er lig nul.
»En ting er kommunikation og branding. Men man skal også selv levere varen, og der må man sige, at Danske Bank ikke leverer varen i forhold til at være en global virksomhed med en kønsmæssig balance i ledelse af banken. Danske Bank på ledelsesniveau består af midaldrende mænd. Derfor er det naivt, fordi man burde have kigget indad og korrigeret den relativt lave andel af kvinder.«
Læs artiklen på information.dk